آزمایشات بالینی نشان دهنده ی فواید مهار کننده ی SGLT2 برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با نارسایی قلبی و بیماری کلیوی است

16نوامبر 2020- کمتر از یک دهه پیش، سازمان غذا و داروی آمریکا، داروهایی را برای درمان دیابت نوع 2 به روشی کاملاً جدید تأیید کرد.از آن زمان، شواهد در مورد فواید استفاده از مهار کننده های کوترانسپورتر 2 سدیم / گلوکز (SGLT2)در حال افزایش است، با مطالعاتی که نشان دهنده ی کنترل بهتر قند خون، مزایای قلبی عروقی، کاهش وزن و فواید دیگر برای بیماران دیابتی است که از مهارکننده هایSGLT2 استفاده می کنند.

اکنون، دو آزمایش بالینی بزرگ، که توسط محققان در بیمارستانBrigham و زنان و با حمایت مالی شرکت دارویی Lexicon انجام شده است، شواهد جدیدی در مورد مزایای این گروه دارویی برای بیماران دیابتی و مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و همچنین بیماران دیابتی که نارسایی قلبی آنها اخیرا وخیم تر شده است، ارائه داده اند.

در این دو کارآزمایی زوج، تیم هایی از محققان به رهبری پرفسور Deepak L. Bhatt،متخصص قلب و عروق از Brigham، داروی Sotagliflozin، را که SGLT2 و SGLT1 را مهار می کند، ارزیابی کردند. نتایج این آزمایشات هر دو در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده و به طور همزمان توسط دکتر Bhatt در جلسات علمی مجازی انجمن قلب آمریکا ارائه شده است.

با نتایج این دو کارآزمایی بزرگ، که به سایر اطلاعات اخیر در مورد داروهای موجود در این گروه اضافه شد، اکنون مشخص شده است که اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که یا به بیماری کلیوی و یا به نارسایی قلبی مبتلا هستند، باید از یک مهار کنندهSGLT2 استفاده کنند.

پرفسور Bhatt، که متخصص قلب و همچنین مدیر اجرایی برنامه های مداخله ای قلب و عروق در بریگام و بیمارستان زنان است، گفت: کارآزمایی بالینی تصادفی SCORED، با ارائه ی شواهد بیشتر نشان داد که مهارکننده های SGLT2 باید بخشی از استاندارد مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری کلیوی باشند. مطالعه ی SOLOIST نیز نشان داد که شروع زودهنگام مهار کننده هایSGLT2  در بیمارستان برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و نارسایی قلبی، ایمن و موثر است و باید به استاندارد مراقبت از این گروه از بیماران تبدیل شود.

دارویSotagliflozin ، که توسط Sanofi ساخته شده و به داروسازی Lexicon منتقل شده است، نه تنها SGLT2 بلکه SGLT1 را نیز مهار می کند. مهار SGLT2 به بدن کمک می کند تا قند خون را از طریق ادرار دفع کند، در حالی که مهار SGLT1 منجر به کاهش قند خون از طریق دستگاه گوارش می شود.

در کارآزمایی "تأثیر Sotagliflozin بر حوادث قلبی عروقی و کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و اختلالات متوسط ​​کلیوی که در معرض خطر قلب و عروق قرار دارند(SCORED) "، محققان تاثیرSotagliflozin ، را در جلوگیری از وقایع قلبی عروقی در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری مزمن کلیه بررسی نمودند.

آنها یک آزمایش دو سو کور چند مرکزی انجام دادند که در آن از 10844 بیمار ثبت نام کردند، این افراد به طور متوسط ​​16 ماه تحت نظارت بودند.

این کارآزمایی با کمبود بودجه به دلیلCOVID ، بطور زودهنگام به پایان رسید. نویسندگان در حالی که از تعلق داده ها به گروه آزمایش و شاهد، بی اطلاع بودند(مطالعه ی دو سوکور) ، نقطه پایانی اولیه را تغییر دادند. با این حال حتی نقطه پایانی اولیه ، تفاوت آماری قابل توجهی را نشان داد.

برخلاف آزمایشات قبلی، مطالعه ی SCORED از بیمارانی در کل طیف آلبومینوری ثبت نام کرد، آلبومینوری به نشت پروتئین در ادرار که در صورت ابتلای فرد به دیابت اتفاق می افتد، گفته می شود. دارویSotagliflozin ، به طور قابل توجهی نقطه پایانی اولیه یعنی وقوع کلی مرگ های قلبی عروقی، بستری شدن در بیمارستان برای نارسایی قلبی یا ویزیت های فوری برای نارسایی قلبی را بدون توجه به درجه ی آلبومینوری بیمار، حدود 26 درصد کاهش داد.

همچنین، سوتاگلیفلوزین میزان مرگ قلبی عروقی، انفارکتوس میوکارد یا سکته مغزی را کاهش داد، با یک مزیت اولیه که به طور بالقوه به واسطه ی مهارSGLT1 ، انجام می شود. همچنین تعداد کل حملات قلبی کشنده یا غیر کشنده و تعداد کل سکته های مغزی کشنده یا غیر کشنده به ترتیب 32 و 34 درصد کاهش یافت.

پرفسور Bhatt،گفت: کارآزمایی SCORED، اولین آزمایشی است که مزایای مهارکننده هایSGLT2  را در کل طیف آلبومینوری نشان می دهد، همچنین این اولین آزمایشی است که نشان دهنده ی تاثیر مفید مهار کننده SGLT2 بر سکته مغزی است.

محققان در مطالعه ی "اثر Sotagliflozin،بر حوادث قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پس از بدتر شدن نارسایی قلبی(SOLOIST-WHF)" 1222 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که به دلیل بدتر شدن نارسایی قلبی اخیرا نیاز به بستری شدن داشتند، را وارد مطالعه کردند.

به بیماران به طور تصادفی یا سوتاگلیفلوزین و یا دارونما داده شد و به مدت متوسط ​​9 ماه تحت پیگیری قرار گرفتند. این کارآزمایی نیز به دلیل قطع بودجه از طرف حامی مالی خود در طی همه گیریCOVID-19 ، بطور زودهنگام به پایان رسید.

داده های بیمارانی که در این آزمایش شرکت کردند، نشان دهنده ی 33 درصد کاهش در نقطه پایانی مطالعه - کل وقایع مرگ قلبی عروقی، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و ویزیت های فوری برای نارسایی قلبی - برای بیمارانی با نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی یا کسر جهشی حفظ شده، بود. همچنین ثابت شد که مصرف این دارو قبل از ترخیص از بیمارستان بی خطر و موثر است.

پرفسور Bhatt، گفت: مطالعه ی SOLOIST، اولین آزمایش تصادفی بزرگ است که ایمنی و اثربخشی شروع مهارکننده هایSGLT2 را هنگامی که بیماران به دلیل نارسایی حاد قلبی بستری شده اند، نشان می دهد. بنابراین، شرایط واقعاً تغییر می کند، زیرا این نتایج از شروع زود هنگام این دسته از داروها پشتیبانی می کند.

محدودیت های SCORED و SOLOIST شامل توقف زودهنگام مطالعات به دلیل از دست دادن بودجه بود که منجر به عدم توانایی در تکمیل مدت زمان پیگیری گردید، با این حال، هر دو آزمایش کاهش آماری قابل توجهی را در میزان کل وقایع قلبی عروقی برای جمعیت بیماران مربوط به خود نشان دادند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201116/Clinical-trials-show-SGLT2-inhibitor-may-benefit-patients-with-type-2-diabetes.aspx